Drukuj

Znaki i symbole

b_200_150_16777215_00_images_JUBILEUSZ_ARTYKUY.pngUczestnicząc we Mszy Świętej trudno nie odnieść wrażenia, że jest to pewnego rodzaju „przedstawienie”. Oczywiście w przeciwieństwie do normalnego przedstawienia liturgia nie jest tylko sztuką, sposobem przedstawienia czegoś, co było albo będzie, tylko realną rzeczywistością, która dzieje się tu i teraz. Ale w obu przypadkach wykorzystuje się tytułowe znaki i symbole. W przedstawieniu po to, aby przekazać myśl autora, a we Mszy Świętej w celu pokazania w sposób widzialny niewidzialnej rzeczywistości, która się w tym momencie dokonuje.

Drukuj

Wolność w liturgii. Ale czy na pewno?

b_200_150_16777215_00_images_JUBILEUSZ_ARTYKUY.pngKażdy z nas na pewno zna przysłowie, jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jaki i one. Ale nie każdy z nas wie, że to przysłowie odnosi się również do liturgii, bo będąc na liturgii, a w szczególności na Mszy świętej nie jesteśmy już na modlitwie indywidualnej i w zaciszu swojego domu. 

Czasami uczestnicząc w Eucharystii w innej parafii, a w szczególności jeśli jest to Msza celebrowana z udziałem konkretnej wspólnoty, możemy zauważyć że „ich” Msze różnią się od „naszych”. Klękają w innych momentach niż my, inaczej przyjmują Komunię świętą. I co teraz?  Jak się zachować? Zazwyczaj stosujemy jedną z dwóch postaw. Pierwsza z nich to postawa, w której robimy wszystko tak, jak nas nauczono, nie zważając na ludzi dookoła, czyli np. klęczymy, kiedy wszyscy stoją, albo podnosimy ręce, kiedy nikt inny tego nie robi. Albo stosujemy drugą postawę – naśladujemy gesty pozostałych wiernych. 

Drukuj

Spotkać Zmartwychwstałego - Droga Światła

b_200_150_16777215_00_images_rozwazania_Spotkac_Zmartwychwstalego.pngKażdy okres Roku Liturgicznego ma swoją specyfikę i coś z czym najbardziej go kojarzymy, a odróżnia go to od pozostałych. Myślę, że gdyby zrobić test niedokończonych zdań, to w odpowiedzi do „z (tu wstawić okres) najbardziej kojarzę…” mielibyśmy mniej więcej takie odpowiedzi: Adwent – Roraty, Boże Narodzenie – Kolędy, Wielki Post – Droga Krzyżowa, Wielkanoc – no… może inne pieśni? No właśnie może inne pieśni, które w sumie z czasem nam powszednieją, a często nawet są wymieszane z pieśniami, które słyszymy cały rok, czyli w sumie Procesja Rezurekcyjna kończy tą naszą radość Zmartwychwstania. Dziś chciałbym opisać coś co moim zdaniem jest wstanie przedłużyć tą naszą radość.

Drukuj

Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych

b_200_150_16777215_00_images_GrafikiArtykulow_ARTYKULY.pngPo obchodzonej 1 listopada uroczystości Wszystkich Świętych, poświęconej pamięci znanych i nieznanych świętych (osób, które już dostąpiły – jak wierzymy – łaski oglądania Boga twarzą w twarz w Jego królestwie) Kościół wspomina w liturgii wszystkich wierzących w Chrystusa, którzy odeszli już z tego świata, a teraz przebywają w czyśćcu. Chodzi więc o dusze, które zeszły z tego świata w łasce uświęcającej i są w przyjaźni z Bogiem, lecz nie mogą wejść do nieba, gdyż mają pewne długi do spłacenia Bożej sprawiedliwości.

Drukuj

Funkcja a posługa lektora w Kościele katolickim

b_200_150_16777215_00_images_nauka_lektor.pngInternetowe wydanie Słownika języka polskiego PWN1 podaje aż 8 definicji pojęcia 'lektor':

1. «nauczyciel języka obcego»
2. «osoba czytająca teksty w programach radiowych i telewizyjnych»
3. «specjalista wygłaszający odczyty z jakiejś dziedziny»
4. «osoba czytająca komuś głośno»
5. «kleryk, który otrzymał święcenia lektoratu»
6. «osoba świecka uprawniona do czytania Biblii podczas nabożeństwa»
7. «dawny stopień naukowy; też: osoba mająca ten stopień»
8. «aparat powiększający mikroreprodukcje».

Chciałbym w tym miejscu rozwinąć piątą z podanych wyżej definicji w kontekście interesującej nas płaszczyzny życia liturgicznego.

stat4u