Kalendarium posług

13-16 IV – TRIDUUM PASCHALNE we wspólnotach deuterokatechumenalnych  (Truduum stacjonarne w Torzymiu)
18-21 IV – Rekolekcje moderatorów diecezjalnych (Krościenko)
28-30 IV – Szkoła Animatora sesja II i IV (Paradyż)
5-7 V  – Warsztaty DDL w Paradyżu
5-7 V – Rekolekcje Liturgiczno-Powołaniowe
6 V – Pielgrzymka Ministrantów i Lektorów do Paradyża 

Intencja modlitewna

W kwietniu zapraszam do modlitwy za kleryków i diakonów przygotowujących się do święceń diakonatu oraz prezbiteratu, zwłaszcza za dk. Damiana, dk. Adama, kl. Tomka oraz kl. Bartka.

Emilia amddl

Drukuj
Wrz
30

Uroczysta Msza - moja refleksja

b_200_150_16777215_00_images_liturgia_missa_romanum2.JPG

W niedziele byłam na uroczystej Eucharystii, której towarzyszyła wyjątkowa oprawa muzyczna. Zaproszono chór z sąsiedniej parafii pod batutą znanego profesora, któremu towarzyszyły organy. Części stałe oraz gloria śpiewane były po łacinie na melodię na tyle skomplikowaną, że wierni nie włączali się albo po cichutko recytowali znany im tekst. W czasie przedłużającego się śpiewu zaczęłam się zastanawiać jak powinna wyglądać kwestia śpiewu na Liturgii. 

Drukuj
Wrz
14

Praktyki ceremoniarzy w katedrze

 fot. Krzysztof Król GN

W cyklu formacji ceremoniarza widzimy potrzebę nie tylko dobrej formacji teoretycznej, ale również potrzebę praktycznego szkolenia się w konkretnych przestrzeniach liturgicznych. Szczególnie jeżeli podejmujemy posługę w czasie Mszy Świętej Pontyfikalnej, gdzie przewodniczącym jest Biskup. Życie liturgiczne parafii nie daje za dużo możliwości, aby posługiwać w czasie takiej Eucharystii. Dlatego od tego roku jest możliwość praktyki ceremoniarskiej w gorzowskiej katedrze. 

Drukuj
Maj
23

Pełne uczestnictwo w celebracji Eucharystii

b_200_150_16777215_00_images_liturgia_komunia.JPGW swoim tekście autor podejmuje temat obrzędów liturgicznych a szczególnie Eucharystii jako miejsca bliskiego spotkania z Bogiem.

Soborowa odnowa pragnie, aby człowiek mógł spotkać się w liturgii z Bogiem przez Chrystusa w Duchu Świętym. Misterium Boga jest sferą, którą człowiek może poznawać na różnych płaszczyznach: przez stworzenie, przymierza, proroków i cuda. Człowiek jednak sprzeniewierzył się tej szansie tworząc własne obrazy bóstw i skazując się na zbezczeszczenie własnego ciała. Bóg nie zostawia jednak człowieka samego. Objawia swoją pełnię przychodząc na świat w ludzkiej postaci. Słowo stało się Ciałem i przyjęło ludzką postać, aby w nim pokonać wszelkie skutki grzechu, nie swojego, lecz ludzkiego. Zanosząc je na krzyż Jezus zgładził je i pokazał prawdziwą miłość Boga.

Drukuj
Maj
16

Godny strój na liturgii

b_200_150_16777215_00_images_posluga_kapelusz.JPGChcę więc, by mężczyźni modlili się na każdym miejscu, podnosząc ręce czyste, bez gniewu i sporu. Podobnie kobiety - w skromnie zdobnym odzieniu, niech się przyozdabiają ze wstydliwością i umiarem, nie przesadnie zaplatanymi włosami albo złotem czy perłami, albo kosztownym strojem, lecz przez dobre uczynki, co przystoi kobietom, które się przyznają do pobożności. (1Tm 2,8-10)

Osobom zaangażowanym w sprawy Kościoła i wiary oraz pogłębiającym wiedzę teologiczną i okołoteologiczną, ten tekst może nie przynieść wiele pożytku i będzie raczej utwierdzeniem w słusznym postępowaniu. Najbardziej zaś przyda się tym, którzy uważają, że nie muszą go czytać lub takim, którzy chcą dokonać rewizji sumienia pod kątem swojego wyglądu podczas uczestnictwa we Mszy i choć należy dodać, że nie istnieje odgórnie określony kanon ubioru, to jednak chciałam się podzielić się swoimi spostrzeżeniami.

Drukuj
Mar
07

Kobiety, które stały za świętymi

b_200_150_16777215_00_images_liturgia__DSC0328.JPG„Stworzył, więc Bóg człowieka na swój obraz,
Na obraz Boży go stworzył:
Stworzył mężczyznę i niewiastę.”

Mężczyzna i kobieta - oboje zostali stworzeni na obraz i podobieństwa Boga. Choć mogą rozwijać się osobno, bo znamy przykłady wielkich świętych pustelników, to jednak pracując wspólnie też mogą dążyć do świętości.

Kościół sprawia wrażenie patriarchalnego przede wszystkim względu na fakt, że sakrament kapłaństwa zarezerwowany wyłącznie dla mężczyzn. Wbrew pozorom nie jest to dyskryminacja kobiet - tak jak każde z nas różni się od innych, tak i płcie mają swoje specjalne, nadane przez Boga jeszcze przed stworzeniem świata, przymioty, które w taki, a nie inny sposób pomagają we wzajemnym uświęceniu. Tak jak mężowie zwykli być wojownikami, władcami i uczonymi, tak niewiasty w subtelny sposób ich ukierunkowywały (i nadal to robią, choć czasem nieco mniej subtelnie).

Drukuj
Sty
13

Chwała na wysokości Bogu - historia, treść, znaczenie

  b_200_150_16777215_00_images_nauka_Gloria_in_Excelsis_Deo_001.jpg Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego w punkcie 53 tak mówi na temat hymnu Chwała na wysokości Bogu: „to starochrześcijański i czcigodny hymn, w którym Kościół zgromadzony w Duchu Świętym uwielbia oraz błaga Boga Ojca i Baranka. Hymnu tego nie można zastępować innym tekstem”. Ten krótki zapis chciałbym uczynić programem tego artykułu. Zatem na początku cofniemy się w historii, by zobaczyć starożytne korzenie hymnu Gloria i proces jego kształtowania. Następnie pochylimy się nad jego treścią, by zobaczyć w jaki sposób przez ten hymn Kościół w Duchu Świętym czci Boga Ojca i Jego Jednorodzonego Syna. Na końcu przyjrzymy się funkcji jaką pełni ów hymn w całej Mszy i dlaczego Kościół zabrania zastępować go jakimś innym tekstem.

stat4u