Najpierw kilka drobnych informacji: syntezy liturgiczne pozostają bez zmian. Dodatkowym elementem, który pojawi się odnośnie stopnia animatorskiego to tworzenie konspektów spotkań z ministrantami. Ostatni0,o będąc na Zebraniu duszpasterzy SLO, zostaliśmy poproszeni przez podkomisję ds. Służby Liturgicznej o pomoc w pisaniu materiałów formacyjnych niezbędnych do tworzenia kolejnego podręcznika. Każda osoba, która zapisze się na stopień animatorski dostanie do opracowania jeden temat spotkania z ministrantami w formie konspektu. Materiał ten zatwierdzony przeze mnie zostanie wysłany do podkomisji ds. Służby Liturgicznej do dalszych prac. W ten sposób przysłużymy się, jako DDL dla całej Polski.
PRZEDSTAWIENIE I OMÓWIENIE PROGRAMU
W ramach przygotowania uczestnika KODALu, do bycia Animatorem Liturgicznym, proponuję następujący dwuletni program:
ROK I
W programie I stopnia animatorskiego, zostanie wprowadzona Szkoła Duchowości Liturgicznej, gdzie uczestnik poznawałby Mszę Świętą, analizowałby każdy gest, każde słowo wypowiadane przez lud i kapłana, zagłębiałby się w treść Modlitwy Eucharystycznej, przykładowych prefacji, itp. Chodzi o to, żeby pomóc uczestnikowi w przeżywaniu treści Mszy Świętej, a co za tym idzie - dać narzędzie do tłumaczenia innym ludziom misterium Eucharystii:
- Przygotowanie do liturgii
- Obrzędy wstępne
- Liturgia Słowa
- Liturgia Eucharystyczna (do prefacji)
- Liturgia Eucharystyczna (badanie treści Modlitw Eucharystycznych)
- Liturgia Eucharystyczna (badanie treści Modlitw Eucharystycznych)
- Obrzędy komunii i obrzędy zakończenia.
W ramach Szkoły Posług Liturgicznych uczestnik miałby zajęcia, które nazywałyby się: „Pogłębieniem liturgicznym”. Zostało opracowanych 7 tematów:
- Msza św. z udziałem dzieci i dla grupy specjalnej
- Obrzęd poświęcenia ołtarza i kościoła
- Obrzęd chrześcijańskiego wtajemniczenie dorosłych
- Muzyka sakralna
- Obrzęd egzorcyzmu
- Prawo liturgiczne
- Zarys historii Służby Liturgicznej Ołtarza.
ROK II
Rok ten jest już bezpośrednim przygotowaniem uczestnika do roli Animatora Liturgicznego. Przed południem miałby zajęcia w ramach „Szkoły Animatora Liturgicznego”.
- Animator liturgiczny, kim jest?
- Liturgia – drogowskaz nowego człowieka
- Program formacyjny dla SLO i jej konieczność
- Program wychowania członków SLO
- Psychologiczny aspekt członków SLO
- Szkoła liturgiczna w Ruchu Światło-Życie
- Pobożność ludowa.
Uczestnik zajęcia popołudniowe przeżywałby w formie warsztatów: „Warsztat Animatora Liturgicznego”. Weryfikacja polegałaby na tym, że przyszły Animator Liturgiczny poprowadziłby jedno zajęcie ze Szkoły Posług Liturgicznych na Kodalu.
- Komunikacja – rodzaje komunikacji
- Efektywne słuchanie i bariery w komunikacji
- Samopoznanie
- Prawidłowe wyrażanie uczuć
- Metody prowadzenia spotkania dla członków SLO
- Weryfikacja
- Weryfikacja
Z pamięcią w modlitwie,
Moderator Diecezjalnej Diakonii Liturgicznej
ks. Adam Czeponis.